Före och Efter

 
Tänker försöka sätta ihop lite ord här på bloggen igen. Jag måste medge att en blogg där inget skrivits på ett år är rätt färglös ja rent av osynlig. Men jag lovar att det hänt mycket under detta uppehåll som kunde platsat på bloggen. Böcker har jag läst. Vandringar och joggingturer har jag gjort. En och annan paus på en stubbe eller sten för att bara sitta och glo på fågelsången har jag också haft tid med.
 

Just nu tänker jag mycket på FÖRE och EFTER. Före jag skrev den här texten och efter – gör det någon skillnad? Jag tänker på före flytten till Helsingborg och efter. Detta efter fyller 3 år i december. Och efter är mycket bättre än före i detta fall.

 

Ibland är FÖRE bättre än EFTER. Jag har precis fått en diagnos – höftledsartros. Jag har haft ont till och från i höfter/ljumskar/rygg och för ett par månader sen accelererade det onda. Före - när artrosen inte var så påtaglig - då kunde jag träna löpning uppför och nerför backar, träna intervaller – långa och korta, hoppa och skutta på jympagolvet och sitta i skräddarställning. Efter att artrosen börjat ropa högt kan jag inte göra så mycket av det som jag kunde före – eftersom det gör rejält ont. Jag kunde inte springa Skanneloppet. Före kanske jag behövt en artrosskola men - efter - ska jag gå. Efter måste jag acceptera att min träning kommer att bli annorlunda än före. Efter behöver inte betyda sämre utan kanske till och med bättre! Men jag undrar om jag kommer att kunna jogga bara lite –  långsamt, milt på en mjuk skogsstig medan löven singlar … – EFTER?

 

Min höftledsartros | |
Upp