Pecha Kucha Night

Det är inte klokt vad fort tiden går. Ett helt år har jag försummat min blogg. Började jobba fler timmar under förra sommaren. Hade ingen "riktig" semester och från hösten började jag jobba med ett filmprojekt och när det avslutades fortsatte jag som vikarie för föräldraledig barn- och ungdomsbibliotekarie. Men nu har här upplevts saker som jag bara måste delge den som vill läsa. Känner du till begreppet Pecha Kucha? Om inte rekommenderar jag att du läser här
 
Jag kom i kontakt med begreppet när jag var på ett frukostmöte med markandsföreningen i Helsingborg ( min man bjöd med mig). Huvudföreläsningen handlade om sociala medier och var intressant men sen kom den hemliga gästen, arkitekten/konstnären m.m., Christel Knappe som på Pecha Kucha-vis presenterade konceptet Pecha Kucha (PK).  PK är alltså ett koncept för presentationer där talaren får använda 20 bilder och 20 sekunder per bild (20 x 20), vilket ger en presentation på 6 min och 40 sekunder. Inga långrandiga föredrag utan genomtänkt och effektivt och därmed intressant (oftast). Och man hinner verkligen säga väldigt mycket på denna korta tid. PK startades i Japan  av två arkitekter för att göra presentationer av projekt kortare och effektivare. Konceptet har spritt sig till över 600 städer och konceptet är varumärkesskyddat vilket innebär att det krävs licens för att starta Pecha Kucha-Nights. Allt är ideellt - presentatörerna ställer upp gratis och det är gratis att komma och lyssna. Min nyfikenhet var väckt och jag bestämde mig genast för att gå på nästkommande Pecha Kucha-Night  i Helsingborg
 
Och igår kväll fick jag uppleva en äkta Pecha Kucha-Night på foajéscenen på Helsingborgs stadsteater. Jag fick med mig en trevlig kollega från jobbet för det är ju dubbelt så kul att dela nya upplevelser. Vad fick vi då uppleva? Sammanlagt sju olika presentationer. Först gjorde Christel Knappe tillsammans med Artur en presentation av PK för ev. helt nya lyssnare och jag tyckte det var väldigt intressant att denna presentation blev helt annorlunda mot den jag hörde hos marknadsföreningen men ändå  var det samma innehåll och budskap. Att det blev en annorlunda upplevelse berodde nog på att det var kväll - inte tidig morgon, att det var annan och lite mindre publik och en helt annan lokal.
 
Nästa talare var gymnasieeleven Humle Rosenkvist som talade under rubriken "Min kreativa process". Hon har bland annat ställt ut sina fotografier på Dunkers kulturhus. Därefter Talade Amanda Romare från Båstad om sitt transmediala projekt "Gabriel Klint". Sen blev det 6 min 40 sek skönsång - två låtar till bilder med kören After Eight där första låten var "för kärlekens skull"  med första bild på upphovsmannen Ted Gärdestad - starkt berörande och vackert. En kvarts paus innebar att vi i publiken kunde prata med presentatörerna och få svar på sådant vi ev. undrade över. Nytt ämne efter pausen blev rawfood som Ilse Svensson deJong  pratade om under rubriken "Den råa sanningen". Nästa framförande gjordes av estradpoeten Elisophie Andrée, (bara 17 år) och helt makalös på scenen och texterna var fantastiska -  "Glassplitter från hjärtan och meteorregn", var rubriken på framträdandet. Sista framträdandet stod Jennifer Oldby för. Hon arbetar som volontär med barnhemmet Ayitimoun Yo på Tahiti och presenterade detta med ett stort personligt och medryckande engagemang. Gå in och gilla deras facebooksida.
 
Jag hoppas ni som läst och följt länkarna får någon sorts uppfattning om vad man kan få uppleva under en Pecha Kucha Night. För mig var det verkligen intressant att se så många unga människor med så stort engagemang och sån förmåga att förmedla det de brinner för - jag fick en stor injektion inspiration som jag kommer att bära med mig länge och jag kommer självklart att gå på nästa Pecha Kucha Night som utlovats till hösten. Kolla om PK finns nånstans nära dig - gå dit - du kommer inte att ångra dig! Dessutom får du ju se ett bra sätt att göra presentationer på - men som sagt Pecha Kucha är varumärkesskyddat, men man kan ju ändå inspireras av konceptet när man själv  gör presentationer i olika sammanhang. Tack för att du läste - kommentera gärna!
Upplevelser och funderingar | pecha kucha, presentationskoncept | |
Upp