”Fjärilseffekten” av Karin Alvtegen

Första meningen: ”FLERA DÖDA I SVÅR TÅGOLYCKA”. Varning - den här boken väcker många känslor.
 
ANDREAS
Jag är arg för att Andreas inte sökte hjälp, arg för att ingen reagerade och hjälpte honom – i tid. Arg på hans kollega och på hans arbetsgivare. Det borde vara arbetsgivarens skyldighet att meddela närmast anhörig när någon uteblir från arbetet precis som skolor och förskolor måste kontakta hemmet när barn inte dyker upp. Ledsen och sorgsen över den katastrofala konsekvensen som orsakar så mycket sorg och lidande.
 
BERIT
Glad för att du tog tag i livet och äntligen började leva när du fick veta att din tid var utmätt. Ledsen för att det tog så lång tid innan du kom dit. Men jag förstår dig med allt det som du har i ”ryggsäcken”. Glad för att du och din dotter Veronika nådde varandra till slut – det betyder väldigt mycket för Veronika tror jag.
 
VERONIKA
Jag är glad för att du tagit tag i ditt ”svarta hål” och sökt hjälp. Glad för att du och din mamma nådde varandra innan hon dog. Nu önskar jag dig lycka till med fortsatt terapi och jag önskar dig ett gott liv.
 
Karin Alvtegen är en mästare på att skildra psykologiska skeenden. Hon gör det lågmält, med insikt och på ett till synes enkelt sätt – för mig är hennes texter riktiga bladvändare.
Läst | |
Upp