"Mitt perfekta liv" av Sarah Dessen

Första meningen: ”Jason skulle till hjärnlägret.”
 
Ja, du Macy – vilka insikter du fått – inget liv är perfekt. Livet bjuder på glädje och sorg och allt däremellan och det är väl det som gör livet så intressant.
   Nu har det gått några dagar sen jag läste ut Macys berättelse, 444 läsvärda sidor. Ofta tycker jag att böcker skulle vinna på att kortas ner lite men inte den här. Den skulle t.o.m. kunnat ha ännu fler sidor för jag skulle vilja veta mer om den osannolika Jason som försvinner till det som kallas ”hjärnlägret”. Annars är det faktiskt Macys mamma som mest upptagit mina tankar. Hur hon inte tillåter sig själv att ge utlopp för sorgen efter det att maken/pappan oväntat dött av plötsligt hjärtstopp under en löptur. Hon stänger av sina känslor och städar effektivt och rationellt undan allt som påminner om maken/pappan och fyller sen både sin yttre och inre tillvaro genom att arbeta mer eller mindre dygnet runt med det hussäljarföretag som hon och maken byggt upp. Jag kan inte klandra mamman för sorg kan ta sig så många olika uttryck men hon ”ser” inte sin dotter Macy och hon talar bara till henne inte med henne. Macy är en klok tonåring och finner vänner med värme på den cateringfirma där hon börja arbeta extra. Det blir genom dem hon får många insikter och kan bearbeta sin egen sorg och även andra känslor .
    Hela berättelsen handlar om relationer, om sorg, kärlek, vänskap och om hur beroende vi människor är av varandra. Hur viktigt det är att samtala och att välja sin egen väg som Macy gör. Men det känns som om hon är nära att ge upp, när hennes mamma gör allt för att hindra henne från att umgås med sina nya vänner genom ren maktutövning och mot bättre vetande. Tonåringar är nog många gånger mer lojala mot föräldrar än vad föräldrar förtjänar. Macy är rakt igenom en angenäm bekantskap och jag önskar henne verkligen lycka till i livet. Jag hoppas också att hennes mamma kan gå vidare och att hon förstår vilken enastående dotter hon har. Hoppas också att hon förstår att hon ska be Macy om förlåtelse för sitt handlande , vilket Macy förstås aldrig skulle kräva. Den här boken gav mersmak och snart kommer en annan bok av Sarah Dessen att ligga på mitt sängbord.
Läst | |
Upp