Uppgraderade sinnen



bokskog               rapsfält                äppelblom            mandelblom        sundet

Länge sen jag skrev något här i bloggen. Jag vikarierar sen 7 mars - inte heltid men drygt halvtid och resten av tiden söker jag jobb, går på intervjuer, tränar eller långvandrar på Söderåsen, Skåneleden eller någon annan vacker plats. Det finns gott om platser i Skåne och jag får helt enkelt inte nog av att bara vara och vandra. 

Jag låter mig helt uppfyllas av skånsk klorofyllchock i nyutslagna bokskogar fulla av sis, sus, kvitter och krax. En annan ynnest är att fästa ögat i havets solglitter eller i den skummande snoa som vindarna dansar sig genom, över och under ytan. Rappshav med gyllengula dofter höjer livskänslan flera oktaver med ackompanjemang av äppelblommens rosavita tonartshöjningar. Blommande vitsippor, harsyra och mandelblom i drivor - liljekonvaljen som står redo för nästa sensation... 

I detta gröna sköna finns liv - en solbadande snok, en gärdsmyg på riktigt nära håll, en ekorre med vit tofs i svansen, en hasselmus som mötte min blick med ögon som svarta knappnålshuvuden innan hen som en skuggskiftning rann undan bland fjolårslöven.

 Att uppleva skåne i sköna maj är att att få sina sinnen uppgraderade till högsta nivå :-) 

Upplevelser och funderingar | |
Upp